Uczniowie klasy VI d Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Margoninie, pomimo wprowadzenia zdalnego nauczania, dzielnie kontynuują projekt edukacyjny pt. „Być jak Ignacy”.
Szkoła Podstawowa w Margoninie uczestniczy w realizacji projektu od czterech lat. Jednak w tym roku, wygląda to zupełnie inaczej. Obecnie wszystkie wydarzenia, związane z realizacją projektu, odbywają się zdalnie. Dzięki temu m.in. w projektowanie i budowę wiatraków zaangażowało się więcej osób - uczniowie w powstałych grupach oraz wszyscy członkowie ich rodzin.
Za nami pierwszy etap programu. Jesteśmy dumni, ponieważ realizacja zadań w tym projekcie niesie za sobą duże korzyści i szczególne wartości. Uczniowie z dużym zaangażowaniem wykonywali nowe zadania, wymieniali się pomysłami, doskonalili umiejętność współpracy, wzbogacali wiedzę na temat metod pozyskiwania energii. Dzięki ogromnej motywacji i wytrwałości młodzi ludzie dowiedzieli się m.in. jak powstaje prąd elektryczny, czym jest energia odnawialna oraz poznali pasje wielu wynalazców i naukowców m.in.: Ignacego Łukasiewicza oraz Józefa Rotblata. Młodzi naukowcy podzielili się zdobytą wiedzą z innymi uczniami, zarówno naszej, jak i zaprzyjaźnionej szkoły. W listopadzie odbyły się lekcje otwarte w aplikacji Teams dla uczniów Szkoły Podstawowej w Margoninie i Szkoły Podstawowej w Radwankach. W ramach projektu odbyło się także spotkanie z Panem Januszek Piechockim, który przybliżył uczniom działanie farmy wiatrowej w Margoninie.
W drugim etapie programu na uczniów czeka wiedza z zakresu zmian klimatu, podstaw ekologii, ekosystemu, informacji dotyczących wody, czy bioróżnorodności. Uczniowie poznają pojęcie smogu, śladu węglowego, kraje, w których zasoby wody są niewielkie. Nie zabraknie także tematyki segregowania śmieci, roli pszczół w przyrodzie oraz gatunków, które są pod ochroną. W tym etapie także mamy w planach lekcje otwarte, spotkanie z ekspertem i może w końcu uda się zorganizować wywiad na antenie lokalnego radia.
Co prawda, nic nie zastąpi nauki w trybie stacjonarnym. Jednak nauka, zabawa i realizacja projektu w takich warunkach, pozwala na wykorzystanie wielu możliwości, wprowadzenie nowoczesnych metod i technik, jakże odmiennych od tych, jakie gwarantuje nauka w szkole. Dzięki temu, oprócz wiedzy teoretycznej, uczniowie uczą się jak współpracować w grupie, funkcjonować intelektualnie, społecznie i emocjonalnie, wspierać własny oraz wszechstronny rozwój w czasie pandemii.
Manuela Grykier