Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Margoninie wzięła udział w ogólnopolskim projekcie pt. „Szkoła międzypokoleniowa”.

To inicjatywa realizowana wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, minister ds. polityki senioralnej p. Marzenę Okłę-Drewnowicz i Państwowy Instytut Badawczy NASK. Projekt miał na celu otworzyć szkoły na zajęcia z udziałem seniorów oraz stworzyć warunki do integracji międzypokoleniowej.

Podczas pierwszych zajęć przeprowadzono burzę mózgów, dotyczącą wiedzy seniorów o Internecie (dostęp do mediów, tematyka wyszukiwania informacji). Uczniowie zapoznali seniorki z funkcjami przeglądarki internetowej - jak działa, do czego służy. Seniorzy wyszukali ulubionych przepisów kulinarnych, sklepów online czy informacji na temat wycieczek. Kolejnym ważnym zadaniem okazała się poczta e-mail. Dla każdej seniorki utworzono pocztę e-mail. Natomiast uczniowie tłumaczyli w jaki sposób należy korzystać z poczty, jak napisać i wysłać wiadomość e-mail. Seniorki próbowały swoich sił w pisaniu do siebie wiadomości e-mail. Kolejnym punktem warsztatów była obsługa komunikatorów internetowych. Okazało się, że większość pań korzysta z aplikacji WhatsApp’a.

Kolejne zajęcia dotyczyły bezpieczeństwa w Internecie. Uczniowie pokazali, w jaki sposób można chronić swój telefon i gdzie należy kliknąć, aby telefon sam się aktualizował. Tworzyliśmy też silne hasła. Seniorzy wraz ze swoim uczniem opiekunem mieli napisać kilka przykładowych silnych haseł. Na koniec zajęć uczyliśmy się rozpoznawać bezpieczne i sfabrykowane linki.

Trzecie zajęcia były pełne śmiechu i pozytywnych emocji. Okazało się, że seniorzy byli zachwyceni, jakie możliwości daje dziś Internet, jeśli chodzi o rozrywkę. Zostały im zaprezentowane strony internetowe, na których mogą znaleźć filmy oraz muzykę. Uczniowie i seniorzy zaprezentowali swoje ulubione utwory muzyczne. Korzystaliśmy też z Google Books, gdzie w formacie PDF można przeczytać książki. Wiele radości sprawiło seniorom zaprezentowane strony do gier, krzyżówek i łamigłówek. Chętnie pokazali swoje ulubione, rozwiązywaliśmy wspólnie krzyżówki. Uczniowie pokazali także, gdzie na telefonie. Kolejnym punktem zajęć było wirtualne zwiedzanie muzeów. Odwiedziliśmy chociażby Muzeum Brytyjskie, pałac w Wersalu, czy Metropolitan Muzeum w Nowym Jorku. Kolejne zadanie, jakie stało przed seniorami i uczniami to zaplanowanie wycieczki do wybranej miejscowości. Tutaj uczniowie pomagali seniorom zaplanować trasę w Google Maps, korzystać z funkcji tej strony, jak wyszukać restauracje, hotele, atrakcje, w jaki sposób sprawdzić opinię o danym

miejscu itp. Seniorzy byli zachwyceni możliwościami jakie daje Google Maps. Ostatnim punktem zajęć były platformy e-learnigowe. Uczniowie pokazali takie strony jak: Polska Akademia Nauk, czy OSE IT; zachęcili tym samym seniorów do rozwijania swoich hobby, zainteresowań, ale poszerzania swojej wiedzy o nowe dyscypliny.

Kolejne zajęcia skupiły się na codziennym korzystaniu z Internetu, jak chociażby płatności on-line. Po ich omówieniu przeszliśmy do ważnych aplikacji jak: mObywatel, Profil Zaufany, e-usługi.gov, Internetowe Konto Pacjenta. Następnie każda seniorka wraz z uczniem szukali, gdzie mogą znaleźć receptę, jakie dokumenty są niezbędne o wydanie nowego dowodu itp. Obejrzeliśmy też filmiki na temat Profilu Zaufanego oraz IKP. Na koniec zajęć każda para, zrobiła spis niezbędnych aplikacji i mini instrukcję korzystania z nich.

Piąte zajęcia dotyczyły „metody na wnuczka”. Omówiliśmy kilka przykładów takich sytuacji, a następnie przeszliśmy do ataków socjotechnicznych i phishingu.

Na ostatnich zajęciach rozmawialiśmy w formie dyskusji o możliwych oszustwach. Seniorzy doskonale wiedzieli, jakie zagrożenia na nich czyhają. Omówiliśmy fałszywych znajomych, fałszywe biura podróży, loterie, zbiórki charytatywne. Następnie wręczono certyfikaty udziału w projekcie „Szkoła Międzypokoleniowa”.

Monika Gierczak