Uczennice klas VIII Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Margoninie uczestniczą w ogólnopolskim programie edukacyjnym pt. “Złote Szkoły NBP”. Program skierowany jest do szkół podstawowych (klasy 7 i 8) oraz ponadpodstawowych.

Ideą pierwszej edycji Złotych Szkół NBP” jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów osobistych. 

W Szkole zawiązała się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej złożona z dwóch nauczycieli i siedmiu uczennic: Zofii Musiał, Wiktorii Hejne, Zofii Dziwulskiej, Martyny Nogajczyk, Patrycji Makowieckiej, Klaudii Sudoł oraz Julii Szuberskiej. Drużyna jest odpowiedzialna za przygotowanie i realizację trzech zadań poświęconych finansom osobistym tj. spotkania z ekspertem, lekcji z ekonomią i debaty szkolnej. 

W ramach realizacji zadań projektowych, odbyły się dwa spotkania z ekspertem – panem Jerzym Szymanowskim. Uczestnicy projektu oraz chętni uczniowie mieli okazję dowiedzieć się wielu ciekawych informacji na temat pomnażania oszczędności, podstaw inwestowania czy rodzajach ubezpieczeńPoza tym dowiedzieli się jakie możliwości niesie za sobą pierwsze konto bankoweczym jest lokata, oprocentowanie, inflacja oraz kapitalizacja.  

Uczennice przeprowadziły także lekcje z ekonomii dla chętnych uczniów naszej Szkoły. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się czym jest pieniądz i jak powstaje, czym jest i jakie pełni funkcje Narodowy Bank Polski, czy chociażby, dlaczego dziś tak ważna jest stabilność cen. Nie zabrakło także zadań, gdzie uczniowie obliczaliile zysku osiągnie klient, który wrzuci swoje oszczędności na lokatę, pracy w grupach oraz mnóstwo ciekawostek na temat atności mobilnych w Polsce 

Przed nami jeszcze debata. Uczennice wcielą się w przedstawicieli banków i spróbują przekonać do siebie jak największą ilość klientów. Uczestnicy z kolei będą musieli dopasować optymalną ofertę dla poszczególnych klientówWśród nich znajdą się tacy, którzy chcą pomnażać oszczędności, ale także tacy, którzy nie potrafią oszczędzać.  

Projekt “Złote Szkoły NBP” niesie ze sobą wiele korzyści. Im szybciej dziecko wkroczy w świat finansów osobistych i nauczy się przedsiębiorczości, tym umiejętniej będzie gospodarowało pieniędzmi w dorosłym życiu i uniknie wielu problemówDziecko powinno zrozumieć proces gromadzenia oszczędnościwiedzieć, jakże często nie jest ważne, jak dużo zarabiamy – o wiele bardziej liczy się to, co z tymi pieniędzmi robimy. 

 

Manuela Grykier 

Cyryl Pieczyński