Uczennice klas VIII Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Margoninie uczestniczyły w ogólnopolskim programie edukacyjnym pt. „Złote Szkoły NBP”. Program skierowany jest do szkół podstawowych (klasy 7 i 8) oraz ponadpodstawowych. Ideą pierwszej edycji „Złotych Szkół NBP” było przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów osobistych.

W Szkole zawiązała się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej złożona z dwóch nauczycieli oraz siedmiu uczennic: Zofii Musiał, Wiktorii Hejne, Zofii Dziwulskiej, Martyny Nogajczyk, Patrycji Makowieckiej, Klaudii Sudoł oraz Julii Szuberskiej. Drużyna była odpowiedzialna za przygotowanie i realizację trzech zadań poświęconych finansom osobistym tj. spotkania z ekspertem, lekcji z ekonomią i debaty szkolnej.

W ramach realizacji zadań projektowych odbyły się dwa spotkania z ekspertem – panem Jerzym Szymanowskim. Uczestnicy projektu oraz chętni uczniowie mieli okazję dowiedzieć się wielu ciekawych informacji na temat pomnażania oszczędności, podstaw inwestowania czy ubezpieczeń. Poza tym dowiedzieli się jakie możliwości niesie za sobą pierwsze konto bankowe, czym jest lokata, oprocentowanie, inflacja oraz kapitalizacja.

Uczennice przeprowadziły także lekcje z ekonomii dla chętnych uczniów naszej Szkoły. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się: czym jest i jaką funkcję pełni Narodowy Bank Polski, na co zwrócić uwagę wybierając pierwsze konto bankowe, jak uczyć się oszczędzania, czy chociażby, dlaczego dziś tak ważna jest stabilność cen. Nie zabrakło także ciekawostek na temat płatności mobilnych w Polsce.

Ostatnim etapem projektu było przeprowadzenie debaty. Zdecydowaliśmy się na debatę panelową. Uczennice wcieliły się w rolę ekspertów i przygotowały panel. Zebrani uczniowie zadawali pytania ekspertom oraz dyskutowali nad rozwiązaniem wygenerowanych problemów. Na koniec spotkania uczestnicy wypracowali wspólne rekomendacje.

Projekt „Złote Szkoły NBP” niesie za sobą wiele korzyści. Im szybciej dziecko wkroczy w świat finansów osobistych i nauczy się przedsiębiorczości, tym umiejętniej będzie gospodarowało pieniędzmi w dorosłym życiu i uniknie wielu problemów. Dziecko powinno zrozumieć proces gromadzenia oszczędności. Wiedzieć, że często nie jest ważne, jak dużo zarabiamy – o wiele bardziej liczy się to, co z tymi pieniędzmi robimy.

 

Manuela Grykier

Cyryl Pieczyński