W dzisiejszych czasach plastik towarzyszy nam na każdym kroku. Nazwany został zmorą XXI wieku, a walka z nim jednym z największych wyzwań.

Chociaż z reguły zdajemy sobie sprawę z negatywnego wpływu plastiku na naszą planetę, to trudno sobie wyobrazić życie bez niego. Nie pozostaje nam zatem nic innego, jak nauczyć się racjonalnie korzystać z tego tworzywa i postępować tak, by jego użytkowanie przynosiło jak najmniej szkód. Kluczową kwestią w tym zakresie jest edukowanie i uświadomienie społeczeństwa. I to od najmłodszych lat. Znana jest powszechnie stara prawda, że czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał.

W bieżącym roku, nasza szkoła po raz drugi wzięła udział w programie edukacyjnym „Drużyna SIR PET – ERA”. Klasy drugie zrealizowały cykl zajęć zgodnie z regulaminem, natomiast klasy pierwsze i trzecie wybrane elementy. Program ma na celu podnoszenie świadomości ekologicznej w zakresie segregacji odpadów, w szczególności odpadów z tworzyw sztucznych. Rysunkowi bohaterowie, uosabiający ideę programu, przywódca SIR PET – ER, czarodziejka PET-unia oraz chochlik PET – rynio, pomagali dzieciom w przyswojeniu niezbędnej wiedzy.

Uczniowie, aby dołączyć do Drużyny Obrońców Środowiska musieli opanować wiele zagadnień i wykonać różnorodne, czasem nie najłatwiejsze eko – wyzwania.

Dzieci wyszukiwały przedmioty zrobione z plastiku. Szybko doszły do wniosku, że plastik jest obecny praktycznie wszędzie. Poznały podstawowe pojęcia i symbole związane z segregacją i przetwarzaniem odpadów. Przygotowały butelki PET do wyrzucenia. Przekonały się, że zgniecione zajmują o wiele mniej miejsca. Poznały drogę, jaką przechodzi butelka, zanim zostanie przetworzona na nowy produkt. Idąc za przykładem czarodziejki PET-uni, dały „drugie życie” butelce PET tworząc różnorodne zwierzęta, pojazdy, skarbonki, itp. Dowiedziały się również o negatywnym wpływie odpadów z tworzyw sztucznych na stan gleby, mórz i oceanów. A w konsekwencji, również na ludzi.

Uczniowie klas drugich, wiedzę i umiejętności zdobyte dzięki udziałowi w programie, sprawdzili pracując w grupach. Rozwiązywali krzyżówki, plątaninki, szyfry, itp. Zadania były dość trudne, ale i z tym wyzwaniem poradzili sobie doskonale. W pełni zasłużyli na to, by stać się członkami Drużyny SIR PET – ERA, razem segregować odpady i w ten sposób troszczyć się o czystość środowiska. Należy mieć nadzieję, że dzieci wyrosną na świadomych, odpowiedzialnych, szanujących przyrodę ludzi. Rozumiejących, że jedyną, skuteczną formą walki z plastikiem jest jego przetwarzanie.

                                                                                                                                                                         nauczyciele klas I – III